LAW ON TRIAL: Art and Jurisdiction in Investigations of Forensic Architecture and in Exemplary Contemporary Art

The revised thesis was published by De Gruyter in 2022: Forensische Verfahren in den zeitgenössischen Künsten: Forensic Architecture und andere Fallanalysen [Forensic Procedures in the Contemporary Arts: Forensic Architecture and Other Case Analyses]

PhD-dissertation by Lisa Stuckey, passed with distinction in 2020.
⇒ First appraiser/supervisor: Prof. Dr. Sabeth Buchmann – Institute for Art Theory and Cultural Studies, Academy of Fine Arts Vienna
⇒ Second appraiser: Prof. Dr. Beatrice von Bismarck – Institute for Theory, Academy of Fine Arts Leipzig
⇒ Head of defense committee: Prof. Elke Krasny, PhD
⇒ Awarded the Prize for Scientific Work by the Academy of Fine Arts Vienna
⇒ Awarded the Austrian State Prize “Award of Excellence 2021

 

ABSTRACT DE

In LAW ON TRIAL: Kunst und Rechtsprechung bei Forensic Architecture und in Exemplarischen Zeitgenössischen Werkentwürfen setzt sich Lisa Stuckey kritisch mit Verknüpfungen von zeitgenössischer Kunst und Rechtsprechung auseinander. Ausgangspunkt ist die „Investigative Ästhetik“ (MACBA 2017) der in London basierten Forschungsagentur Forensic Architecture, die aktuelle ökologische Krisen sowie Verbrechen gegen die Menschlichkeit untersucht und sie in den Ausstellungs- wie Gerichtssaal bringt. Eine kunst- und kulturwissenschaftliche Aufarbeitung dieser Untersuchungsästhetik lenkt den Blick auf die veränderte Rolle von Museen und Gerichten und macht einen transformierten Mediengebrauch sichtbar: Vom „artist-as-ethnographer“ (Foster 1995) und „artist-as-analyst“ (Carson 2007) zum ‚artist-as-detective’ wechselnd, setzen Künstler:innen Techniken der Forensik und der Spionage ein. Das unter anderem in Modellbildung, Architektursimulation, filmischer Montage, Videoanalyse, Rauminstallation und kartografischem Kreuzverhör entstehende prozessuale Produkt ist ein Beweis, der sowohl in rechtlichen wie ausstellungsbezogenen Kontexten distribuiert wird. Dennoch stellt die Agentur kaum einen Anspruch auf Kunst; Referenzsystem sind das Recht und seine medialen Bedingungen. Dieses Selbstverständnis wird einer „‚symptomatische[n]‘ Lektüre“ (Althusser 1972) unterzogen.

Gegliedert ist diese Studie – in der Begriffsarbeit, Werk-, Ausstellungs- und Diskursanalysen zum Einsatz kommen – in drei Schwerpunkte: Teil I, TAT_ORTE, untersucht die institutionellen und infrastrukturellen Bedingungen der zur Analyse stehenden investigativen Praxis unter kunst- und rechtskritischen Gesichtspunkten. Da eng mit dem Mediengebrauch zusammenhängend, widmet sich Teil II, ZUR SACHE!, (medien-)reflexiven Verfahren und den von ihnen ausgehenden Bedeutungsverschiebungen. Schließlich stellt Teil III, AN_KLAGE, daraus zu extrahierende Denkfiguren vor, die sich um Modi des Detektivischen und des Spionierens organisieren, um festzustellen, welche Register (Affekt, Körperlichkeit, Ich-Rede) aus den Investigationen ausgespart werden. Zudem wird in punktuellen Exkursen eine vergleichende Montage konkreter Fallstudien und Stratageme von Forensic Architecture mit zwei künstlerischen Positionen vorgenommen – der Filmemacherin Constanze Ruhm und der Poetin M. NourbeSe Philip.

Wieso es ausgerechnet ästhetische und poetische Verfahren sind, denen – im Sinne einer „response-ability“ (Haraway 2008) – eine radikale Befragung sozialer Gerechtigkeit überantwortet wird, nimmt diese Arbeit von unterschiedlichen Plateaus und in historischer Tiefe in den Blick. Den Problemhorizont, in dessen Rahmen die Fragestellung nach der Verschaltung von Kunst und Recht im Modus der kriminalistischen Forschung diskutiert wird, findet dieses Forschungsprojekt insbesondere in den medienphilosophischen Schriften zu Gericht und Tribunal von Cornelia Vismann, in den kunstphilosophischen Texten zu Installation und Ästhetisierung von Juliane Rebentisch, in den Ästhetikkonzeptionen von Gilbert Simondon zu „Transduktivität“ und „ästhetischer Intention“ sowie in Begriffsdifferenzierungen von Evidenz, Leak, Medienökologie, Simulation, Sophismus und Wirksamkeit.

Nachdem das Recht im 18. Jahrhundert zum „Modellfall für Wissenssysteme“ (Vismann/Weitin 2006) geworden ist, steht das heutige buchstäbliche auf-die-Probe-Stellen von Recht und Gesetz im Zusammenhang mit einer neuen Dimension der Aufdeckung, die an die Institutionskritik der 1990er Jahre anschließt und zu einem Funktionswandel der Kunst führt: Lisa Stuckey entwickelt dafür die Denkfigur ‚Law on Trial’.

 

ABSTRACT EN

In LAW ON TRIAL: Art and Jurisdiction in Investigations of Forensic Architecture and in Exemplary Contemporary Art Lisa Stuckey critically examines entanglements between contemporary art and jurisdiction. The point of departure is the “Investigative Aesthetics” (MACBA 2017) of the London-based research agency Forensic Architecture, which investigates current ecological crises and crimes against humanity and brings them into the exhibition and courtroom. An art- and cultural-theoretical analysis of these aesthetics of inquiry draws attention to the changed role of museums and courts and makes visible a transformed use of the media: changing from the “artist as ethnographer” (Foster 1995) and the “artist-as-analyst” (Carson 2007) to the ‘artist-as-detective’, artists use forensic and espionage techniques. The processual products (created in modeling, architectural simulation, cinematic montage, video analysis, spatial installation, and cartographic cross-examination, amongst others) are pieces of evidence distributed in both legal and exhibition-related contexts. Nevertheless, the agency makes little claim to art; the reference system is the law and its media conditions. This self-conception is subjected to a “‘symptomatic’ reading” (Althusser 1972).

This study — in which terminological reflection such as work-, exhibition- and discourse-analyses are mapped chronotopically — is structured in three perspectives. Part I examines the institutional and infrastructural conditions of the investigative practice from the perspective of art and legal criticism. Since this is closely related to the media use, part II addresses (media-)reflexive procedures and the shifts in meaning that emanate from them. Part III presents figurations, which are organized around modes of detection and spying, in order to determine which registers (affect, corporeality, ego-speech) are left out of the investigations. In addition, a comparative montage of case studies and stratagems of Forensic Architecture with two artistic positions, the filmmaker Constanze Ruhm and the poet M. NourbeSe Philip, is undertaken in selective excursus.

The central question of this study is why aesthetic and poetic procedures have been entrusted with the radical questioning of social justice in the sense of “response-ability” (Haraway 2008). The interconnectedness of art and law in the mode of criminalistic research is discussed within the framework of media-philosophical writings on court and tribunal by Cornelia Vismann, art-philosophical texts on installation and aestheticization by Juliane Rebentisch, notions of transductivity and aesthetic intention by Gilbert Simondon, as well as in conceptual differentiations of evidence, leak, media ecology, simulation, sophism, and effectiveness.

Whereas the law became a “model for knowledge systems” in the 18th century (Vismann/Weitin 2006), today’s literal putting-to-trial of law and justice is connected to a new dimension of disclosure, which follows on from the institutional critique of the 1990s and leads to a functional change in art, for which Lisa Stuckey develops the figure ‘Law on Trial‘.

CurrentLisa Stuckey